ARTIKKELIT | ARTICLES
Leevi Haapala
TUUKKA LUUKAS ” Maalauksia ”
ARS SAVONIA 2002
TAPIO METSÄNPOIKA. MAALAUKSIA JA VIRTAA.
Tuukka Luukas esittää uuden teoskokonaisuuden maalarinimellä Tapio. Nimessä tiivistyy suomalaisen kulttuuriperinnön myyttisiä hahmoja aina metsänjumalasta suomalaisen muotoilun kulta–aikaan ja Tapio Wirkkalaan. Uusi neljän maalaussarjan näyttelykokonaisuus on syntynyt talven aikana Levillä Kittilässä, Suomen Lapissa. Nuo seudut ovat saaneet seurata maalauksellisten energioiden liikkeitä pitkään. Tuolla Reidar Särestöniemi on tiivistänyt Lapin yöttömän yön hurman ja jäkäläisen horisontin maalauksiinsa ja Kalervo Palsa puolestaan kaamoksen angstin ja pohjoisen tarinaperinteen. Luukakselle Levi on hengähdyspaikka, urheilullinen Suomen Alpit, mutta myös kokemuksellinen tila metsän, avaruudellisuuden ja hiljaisuuden äärellä. Luukaksen työskentelyn henkinen perusta liittyy beuysilaiseen ajatteluun taiteen tekemisen kollektiivisesta perustasta ja yksilön vapauttavasta vaikutuksesta.
Uudet maalaukset, etenkin The Personal Whites–maalaussarja, ovat eleen kaltaisia kuiskauksia tai ehdotuksia. Ne eivät pyri väittämään mitään, ainoastaan näyttämään maalauksen materiaalisen perustan ja esittämään ohikiitävän maalauksen hetken. Ne näyttävät sekä maalausprosessin että niiden katsomistilanteeseen liittyvän ajallisuuden ja erilaisten kohtaamisten intensiteetin vaihtelun.
Luukaksen maalausten luontoviitteet eivät pysähdy Lappiin. Lähtökohdat risteävät myös lähiaikojen Yhdysvaltojen matkaan, jossa Luukas innostui Los Angelesin yllättävän upeasta luonnosta ja Hollywood Bowlin konserttiareenasta ja sen luonnonläheisestä olemuksesta. Amfiteatterin kaltaisessa tilassa valo loi ikään kuin kuplia ilmaan. Bowl– maalaussarja esittää paikan jättämän tunnelman maalauksellisten eleiden vihreänä rihmastona. Nyt tuo kokemus herää henkiin luomisen poreilevassa tunnelmassa.
Spirit–maalaus tiivistää Luukaksen maalausten henkisen ulottuvuuden. Maalauksessa kirkkaan keltainen liekin tai ortodoksisen kirkon kupolin kaltainen hahmo nousee kohti taivasta. Luukakselle maalaus on kuva energian olemuksesta ja myös eräänlainen omakuva. Luukaksen puheessa kosmiset tunnelmat yhdistyvät pohjoiseen luontokokemukseen ja sen uudistavaan vaikutukseen. Maalauksen tausta näyttää kaupungin mainosvalojen täplittämältä horisontilta. Vai esittäytyvätkö värilliset läikät ympäröivien hahmojen tai persoonallisuuksien vaihtelevina olemuksina?
Samankaltaista luontomystiikkaa on tekstipohjaisessa neliosaisessa teoksessa When I lay myself down and I just let it go out of me I know I am within the beautiful turquoise. Luukas on aiemminkin käyttänyt samankaltaista työskentelyä The Words–projektissa, johon hän kokosi omien tekstiensä lisäksi useiden taiteilijoiden runomuotoisia tekstejä ja truismeja, jotka esitettiin mainostaulujen muodossa. Tekstitaulut olivat esillä Helsingin raitiovaunuissa, busseissa ja metropysäkeillä, Pariisissa sekä Venetsian biennaalissa Canal Granden vaporettopysäkeillä ja vaporettojen kyljissä.
Tuukka Luukas tunnetaan myös DJnä omassa ohjelmatoimistossaan ja Kiasma DJ Kitchenin isäntänä. Musiikilliset ja kuvalliset vaikutteet yhtyvät. Hänellä on selkeä kiinnostus kohti hyvää oloa – hengen ja ruumiin ravintoa. Luukas vertaa maalaamista levyjen soittamiseen ja näiden luomiin erilaisiin tunnelmiin. Levyt ovat materiaalia DJlle, samoin kuin taideteokset ja ympäröivä visuaalinen merkistö kuvataiteilijalle. Musiikin soittamisessa tietyt kappaleet luovuttavat tilanteeseen niihin tallennettua voimaa, samoin yleisö lainaa omaansa yhteiseen käyttöön ja vastaa palautteellaan tunnelmasta. Luukakselle maalaustapahtumassa energia tuntuu pulppuavan itsestä ja se on toisella tavalla antamista, keskittynyttä olemista.
Luukas on rakentanut kuin Tapio–nimensä velvoittamana useasta maalausosasta koostuvan Savolaisen metsän. Se palauttaa mieleen myös hänen edellisen näyttelynsä, jossa luontomatkailijan varusteet oli kasattu osaksi maalausinstallaatiota. Tuolloin hän näytti myös maalauksen, jossa kaksi vierekkäin liimattua siementä leijailivat maalauspohjan avaruudessa. Niihin kätkeytyi kasvun mahdollisuus. Nyt metsä on lähtenyt versomaan maalausinstallaation muodossa ja mahla virtaa taas talven jäljiltä juurista latvaan.
LEEVI HAAPALAKirjoittaja on Nykytaiteen museo Kiasman johtaja.
Leevi Haapala
TUUKKA LUUKAS ” Paintings ”
ARS SAVONIA 2002
TAPIO, GOD OF FOREST. STREAM OF PAINTINGS AND ENERGIES.
Tuukka Luukas presents his new colllection of works under the painter name Tapio. The name carries mythical connotations with Finnish cultural heritage, starting from Tapio, God of the Forest to Tapio Wirkkala, a wellknown artist of the Golden Era of Finnish Design.
A four new series of paintings by Tuukka Luukas has emerged this spring during his stay at Levi Ski Resort in Finnish Lapland, a region which has long had the fortune of being the birthplace of the stream of artistic energies. There Reidar Särestöniemi captured the excitement of nightless nights in his paintings and painted lichen reaching out to the horizon. Likewise Kalervo Palsa showed the angst of the kaamos and the ancient folklore of the Nordic taiga in his works. For Luukas Lapland is a breathing spot, an experiental state of mind to be found in the midst of forest, space and quietness. The spiritual foundation of Luukas´s works reflects the Beuysian thinking of art as a collective basis for doing things and as a liberating effect of the individual.
The new paintings by Tuukka Luukas, especially The Personal Whites–series, are like whispers or suggestions. They do not aim to state anything, but only show the material basis and the quickly passing moment of painting. They also reflect the time absorbed in the process and the viewing as well as variations in the intensity of different encounters.
The nature connotations of Tuukka Luukas´s paintings are not limited to Lapland. Another impetus came from recent trip to the United States, where the beautiful nature of Los Angeles Area and especially the Hollywood Bowl Concert Arena made an impression on him because of its nature like character. In this amphitheater light sifted through the air like bubbles. The Bowl-series presents the feelings created by the place as an explotion of fungal roots in spring green. The athmosphere experienced by the artist was reborn through the spark of creation.
Spirit summarises the spiritual dimensions of Tuukka Luukas´s paintings. A figure resembling a yellow flame or the cupola of an Orthodox church is reaching towards the sky. For Luukas this symbolises the nature of energy, and as such represents a self–portrait. In his words cosmic feelings are united with the experience of Nordic nature and its rejuvenating effect. The background of the painting resembles a horizon dotted with neon lights. Or do the coloured dots represent the vacillating existence of the surrounding figures or personalities?
Similar nature – related mysticism is to be found in the four–part text based work “ When I lay myself down and I just let it go out of me , I know I am within the beautiful turquoise “. He used the same kind of approached in his project The Words, which contained extracts of his own writing, as well as poem-like texts and truisms by other artists. All this was displayed on trams, buses and at metro stations in Helsinki , Paris and later at vaporetto stations and vaporettos on the Canal Grande in Venice as part of the Venice Biennale.
Besides being a visual artist, Tuukka Luukas is known as a DJ, as director of his DJ Company and as Host of the Kiasma DJ Kitchen in Helsinki. In him the musical and the visual are united, and he declares an interest in striving towards wellbeing, in nourishment for body and soul. He compares painting to playing discs and to the different feelings created by the music. The discs are material used by the DJ; similarly, works of art and surrounding visual landscape are the material used by the visual artist. In music, the energy contained in certain pieces is released for the occasion, while the audience releases its energy for common use by responding to the music and so creates the athmosphere. The act of painting for Tuukka Luukas seems to release energy from inside and thus is another form of giving, or being focused.
As if to justify the name Tapio, the artist has created a work of several paintings called The Savonian Forest. It is reminiscent of a previous show of his with a display of the rambler´s equipment piled up next to a painting installation. The same show also presented a painting with two seeds glued next to each other flying in the empty space of the canvas. The potential of growth was contained in the seeds. The Savonian Forest is sprouting in the form of a painting installation showing that the spring sap is rising again freely from root to top.
LEEVI HAAPALA The writer is the director of The Kiasma Museum of Contemporary Art in Helsinki.
Translation: Anneli Luukas, Joan and Henrik Nordlund
|